advokat kostnad

Alla advokater är skyldiga att följa Advokatsamfundets etiska regler. Enligt detta regelverk framgår bland annat att en advokats arvode ska vara skäligt.

Vid bedömningen av vad som är att betrakta som skäligt arvode tas hänsyn till flera faktorer. De omständigheter som har betydelse är bland annat vad som har avtalats med klienten, uppdragets omfattning, art och svårighetsgrad, liksom advokatens skicklighet och arbetets resultat.

RÄTTSSKYDD

Rättsskydd är ett försäkringsskydd som ingår i de flesta hem-, villa- och fritidshusförsäkringar. Försäkringen gäller den försäkrade i egenskap av privatperson och för att rättsskydd i din försäkring ska träda in krävs att det uppstått en tvist. För att beviljas rättsskyddsersättning krävs som huvudregel att försäkringen ska ha gällt i minst två sammanhängande år då tvisten uppstår men den behöver inte ha gällt hos samma försäkringsbolag.

Wachtmeister Advokatbyrå hjälper dig att undersöka möjligheterna att utnyttja eventuell rättsskyddsförsäkring samt anmäla ditt behov av rättsskydd till försäkringsbolaget.

RÄTTSHJÄLP

Om du inte har en försäkring som täcker kostnaderna för din tvist kan du ha rätt till rättshjälp. Innan rättshjälp söks ska juristen/advokaten lämna minst en och högst två timmars rådgivning mot en bestämd avgift. Denna rådgivningsavgift får du bekosta själv.

Wachtmeister Advokatbyrå hjälper dig att undersöka möjligheterna att erhålla rättshjälp samt att ansöka om rättshjälp om det är aktuellt.

KONSUMENTTVISTNÄMNDEN

En klient som är missnöjd med en advokats utförda tjänst kan ha möjlighet att få sin sak prövad av Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd.

Konsumenttvistnämnden prövar tvister mellan klienter och deras ombud som gäller belopp från 1 000 kronor till 200 000 kr. Konsumenttvistens beslut är bindande för advokater.

Mer information går att finna på följande länk https://www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden/